FOUNDATION SPECIAL del ETT

52049-1483

En omtvistad fråga när det gäller att lägga foundation på rätt sätt är : HUR GÖR MAN?
Svaret är enkelt....man gör så som man själv tycker blir BÄST.
Det varierar såklart från person till person och därför kan man bara ge små tips inom detta område, aldrig säga att "så SKA man göra".
Eller joo..när jag gick och utbildade mig till MakeUpArtist hade vi mycket stränga regler om HUR vi skulle lära oss...men...det är inget man behöver praktisera sen..när man är färdig-utbildad;)!

Vi fick lära oss att ALLTID lägga foundation me SVAMP.
Hårda svampar till stickfoundation   och mjuka   till "vanlig " foundation.
Det kan vara bra att tänka på om du är ute efter svampar att aldrig ta hårda till "vanlig" foundation, det är super svårt att få det bra och "rätt" då!
När jag lägger make på andra så använder jag alltid svamp.
Det är mer hygieniskt än att stå och kleta med fingrarna..på någon annan...
(MAC har super bra...säljs lite här och var..bla. på Åhlens City, även FACE har bra)
När jag lägger på mig själv använder jag oftast fingrarna eller  ibland  foundationborste  .

Här ovan i collaget  kan ni se lite grejer , förutom svampar ,som kan vara  smart att ha....
     Smashbox Foundation Brush #13    33o kr
     Smashbox Concealer Brush #4         265 kr
     Smashbox Brush Cleaner                    240 kr
            Dessa produkter hittar du enkelt hos  ELEVEN

      Jag gillar verkligen Smashbox produkter för att de är djurvänliga....
Antingen är dras borstar av syntet eller i de fall man "måste" ha riktigt djurhår så är håret taget på ett sådant sätt att inget djur behövt lida för det!
För hur fräscht känns det att stå och borsta sig med en ponny i ansiktet som kanske behövt dö för att man ska lägga lite rouge..... eller såå?          

Frågor på detta? Foundation specialen fortsätter tomorrow....             =)


/Hannah♥    
48 kommentarer
Käthe

Intressant! Blev nyfiken på en Foundation Brush. Hur gör man rent praktiskt? Har använt Kabuki till mineralfoundation men hur använder man en borste till flytande?
Jag brukar köra med händerna vid flytande, för det känns som om jag slösar när jag testat med svamp, också missar jag en del känsla när det gäller att få det jämnt.
Kul ämne! :)

hannahsthlm

Käthe: Jag berättar mer om tekniken imorrn=)!
Kramis!

MakeUpYourMind

Det är väldigt olika det där beroende på vilken foundation man använder. Tex min foundation från Laura Mercier blir bäst om man har lite vatten på svampen. Så jag har en liten sprejflaska med vatten som jag sprejar på svampen och duttar på med foundation.

Goddess

Jättebra Hannah att du skriver om tips. Mycket omtyckt. Speciellt om man kanske är lite ny på make-up området.

Ängla

Vilka fina!

hannahsthlm

Goddess: Kul att du tycker det=)! Tack!

Ängla: Ohh..ja de är inte så tokiga de där borstarna;)!

hannahsthlm

MakeUp Your Mind: Absolut! det beror ju på vilken foundation, hur täckande man vill ha den och jaaa..hur man tycker det blir på ens egen hy!=)
Allt är indivduellt..egentligen..även om man kan ge små riktlinjer.
Vilken foundation från Laura Mercier är det du använder?=)

Cicci

Vad kul!!

Gilraen

Vad rekomenderar du när man ska lägga på mousefoundation? Räknas de som vanlig?

Blondii

Jättetrevligt det här, nyfiken på fortsättningen!

Annie

Dagens ilandsproblem... Har fått en Dior Gauchoväska i vinrött härligt skinn. Tror inte att den är äkta, men man har svårt att se skillnad och den har ett serienummer. Funderar dock på att sälja den... Fråga? Hur mycket tror du att man kan få för den? Hur mycket tror du att folk är beredda att ge? Jag menar, det är ju trots allt en IT-väska i gediget tvättat skinn... Hmm, svårt det där...

kerstin

Tack för tipset. Jag är totalt värdelös. Jag behövde det där MYCKET.

hannahsthlm

Cicci: =)

Gilaren: hmm..använder inte det så ofta men en mjuksvamp borde ju vara lika bra till det som till flytande eller fingrarna om du tycker du kan få det jämt=)!

Blondii: Vad skoj=)! Kommer mer delar snart!

Annie: En skinnväska är ju alltid en skinnväska. OM du vet att det åtminstone är äkta skinn å borde du ju kunna få en slant...
Planerr du att sälja den på Tradera eller ebay så är det alltid svårt att VETA innan vad någon är villig att betala...Ett tips är att söka runt på VÄSKOR och se vad andra tar för liknande varianter..så kanske du kan få en ide om vilket pris jusr du ska sätta...Lycka till=)!

Kerstin: Å..det tror jag inte alls du är;) Det kommer dock mer..håll utkik=)!

Linnéa

Hej, Jag tänkte fråga om du inte kan skriva om basplagg, alltså sånt man bör (enligt dig) ha i sin garderob. Och gärna även vad du faktiskt har i din. Inte redogöra för vartenda plagg, men typ hur måga av ett visst plagg du har. Hur många par skor äger du?
Gillar din blogg!

jen

Verkligen kul grej! Det här ser jag fram emot att se mer av (:

hannahsthlm

Linnea: Kan skriva om basplagg, absolut.
Kan försöka få ihop något den här veckan eller nästa=)!
Vet inte HUR många par skor jag äger...men skulle tippa på kanske 20 par..har inte överdrivet mååånga men så jag klarar mig=)!

Jen: Kul=)!

Lova

Hej hannah!
Kul med foundationspecialen! Alltid välkommet med tips, grunden är ändå det viktigaste vad gäller smink! (Tycker jag)
Jag har blivit inspirered, både av dig och av andra bloggerskor, så nu har jag startat min egen blogg!=)
Läs gärna! Kom gärna med tips och förslag!=)
/Lova

hannahsthlm

Lova:Absolut! håller med..grunden är viktigast!
Kul att du startat en egen blogg,ska kika in=)!
Lycka till!

cizzi

Vad passande. har precis budat hem en foundationborste från lancôme =) då kan jag få lite tips om hur jag använder den på bästa sätt.

sura tanten

"borsta sig med en ponny i ansiktet" det var det bästa jag hört på länge, jag dööör av skratt:)), men du har ju helt rätt. Inte ska några djur behöva dö för lite rouge;) Kram på dig!

Elin

Väntar med spänning på kommande delar

Amanda

Bra tips där! =)

hannahsthlm

Cizzi: ohh..spännade=)!

Sura tanten: ho ho..=) Jaaa..det är ju tots allt too sad att en del djur får sätta livet till för borst-tillverkning..och vårat "rougande" ..sååå ..tummen upp för Smashbox=)! kramis

Elin: =)

Amanda: =)

MakeUpYourMind

Jo jag använder både Oilfree och Moisturizing. Dock mest Moisturizing och Oilfreen bara när jag ska ut på nån fest eller liknande.

8ball

is very interesting site...

analbleaching

Hello, nice site

Jennifer

I+like+it+and+the+background+and+colors+make+it+easy+to+readh

analbleaching

Hello, nice site

Smit

Excellent web site I will be visiting often

Smit

Wow!!! Good job. Could I take some of yours triks to build my own site?

Marilyn

Hello people! Nice site!c

Elizabeth

Fascinating+site+and+well+worth+the+visit.+I+will+be+backe

Keno

Nice+site+its+very+interesting+site%21+your+site+is+fantastic.8

Britney

I enjoyed your page. Keep up the good work! Feel free to visit my page. It\'s cool too.

Elizabeth

Cool%21..+Nice+work...i

Park

Very interesting website. Keep up the outstanding work and thank you...-

Urii

Hi, all. Nice site...I really like your site ! Good job man.

Bill

Hello admin, nice site ! Good content, eautiful design, thank !d

Jones

Nice site... Cool guestbook...o

Bill

I browse and saw you website and I found it very interesting.Thank you for the good work, greetings

Smith

You have a wonderful website here. May God rich bless you always.2

Smit

Thanks so very much for taking your time to create this very useful and informative site. I have learned a lot from your site. Thanks!!o

Sveta

I%2Bhave%2Byour%2Bsite%2Bfor%2Bits%2Buseful%2Band%2Bfunny%2Bcontent%2Band%2Bsimple%2Bdesign.

Jooni

This%2Bwebsite%2Bis%2BGreat%2521%2BI%2Bwill%2Brecommend%2Byou%2Bto%2Ball%2Bmy%2Bfriends.%2BI%2Bfound%2Bso%2Bmuch%2Buseful%2Bthings%2Bhere.%2BThank%2Byou.o

Jennifer

Your work is marvelous!!+

Helga

This website is Great! I will recommend you to all my friends. I found so much useful things here. Thank you.+

Hillari

Thanks for your project. I like this site. KEEP IT UP..

Jesus

You have a wonderful website here. May God rich bless you always.