Tips på en viktig julklapp!


Nobelpriset i litteratur 2009

" Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv" av Herta Muller.

I en diktatur vet man aldrig vem som är angivaren. Det kan vara någon man inte känner, eller någon nära vän. Men man vet inte säkert.I Ceauescus diktatur i Rumänien hade säkerhetspolisen alltid en anledning att kalla till förhör. Ändlösa förnedrande förhör som gjorde att man den dagen helst inte ville träffa sig själv. Inte någon annan heller, för den delen. Så människorna försöker gömma sig i Den omöjliga kärleken, eller i Fyllan, eller i Drömmen om friheten i utlandet eller i Galenskapen.

Herta Müllers Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv handlar om förtryckets mekanismer, hur ondskan kryper under skinnet och förgiftar varje människa.


Den är läsvärd och riktigt aktuell! Slå in och ge bort till dig själv eller en vän.
Passar till ALLA vänner över ca 12 år.

Hittas bla på Adlibris
4 kommentarer
giulia

Jag gillade han som vann förra året, han som skrev om typ afrikanen tror jag boken hette ! Väldigt nostaligsk och fin

Carolina

Vilket bra tips :-)

I dagens lucka kan man vinna Böjbara bestick från MyKidoo - kika gärna in och var med! Kram Kram!

delinda

den vill jag läsa =)

Ellinor

Jag önskar mig alltid böcker (ganska tacksamt att köpa paket till mig) och denna står redan på min boklista ;)

Kram