Du blir vad du äter...

Hjälp!

Blev jätterädd när jag under förmiddagen blev uppringd av en doktor jag nyligen besökte.

Doktor:"-Kan du komma hit genast?"
Jag: Njäee...det kan jag nog inte...
Doktor"-Jag måste träffa dig!"
Jag: "Mmmm...jaha...är jag allvarligt sjuk eller?

Hur som haver så var jag inte allvarligt sjuk. Inte svininfluensa eller ebola.
Jag har tydligen bara en grav brist på både järn och B12 vilket förmodligen kan föklara att jag somnar över min laptop ibland.
Inte för att jag direkt sover så mycket som jag borde och jag trodde kanske mer det var där problemet låg.
Nu känner jag mig i allafall lite suspekt väldigt glad åt att jag har järnbist och B12-vitaminbrist.
Då kommer jag förmodligen bli mycket piggare när jag börjar äta de där ämnena som jag tydligen saknar!

Just nu äter jag bara en vitamintablett som heter Skin Beauty som man kan hitta på Vitalas .
Den är ett bra alternativ till tex. imedeen och andra dyra "hudvårds-tabletter" som gör att du faktiskt får finare hy vid regelbunden andvändning.
Jag har testat alla märken men använt Skin Beauty från i Vitalas ungefär två år nu och är jättenöjd.
Priset är helt ok och tabletten gör sitt jobb.
Min hy är i allafall fin! (även om jag har järnbrist..)



Aktiva ingredienser per tablett: Vitamin E 10 mg, Vitamin C 60 mg, Vitamin B6 2 mg, Folsyra 200 µg, Pantotensyra 4 mg, Zink 15 mg, Druvkärneextrakt 30 mg, Lykopen 5 mg


Tänk att små vitaminer är så viktigt för att vi ska må bra!
Får man inte i sig allsidig kost kan det nog vara smart att gå och ta ett prov och se om man tex. har järn eller B12-brist.

Äter du några vitaminer?
7 kommentarer
fia

vilken tur att det bara va vitaminer iall denna grissjuka som går . vitaminer är det dåligt med ..

Ska nog ta och fixa det .

kram på dig .

Johanna

Jag äter Mitt Val Kvinna (finns på apotek). Visst e det "konstigt" att brist på nån vitamin gör att man känner sig hängig, trött. Hoppas du blir piggare snart! Kramis

Emma says style, love & rock and roll.

Jag bör äta tillskott av både järn & b12 eftersom att jag inte äter kött eller så mycket mejeriprodukter (där de båda finns mkt av) men jag gör det inte. ajja bajja. Jag ska faktiskt ta tag i det där & köpa mig några tillskott.

Ellinor

Jag äter ingen tillskott, men borde kanske egentligen göra det med tanke på att jag är vegetarian...Försöker att äta mycket frukt och grönt för att få i mig en massa nyttigheter.

Kram

Mrsmodesty

Men Hannah, du äter väl ordentligt med kött och så? B 12 är annars väldigt ovanligt hos friska personer i vår ålder, som inte är veganer/vegetarianer. Annars är det mest personer som har anorexia och som har svåra underliggande sjukdomar som drabbas. B 12-brist hos unga vuxna kräver därför i regel utredning. B 12-bristen är ofta också det som ger järnbrist.



Om inte järbristen ger med sig bör du också kolla det, eftersom det även är svårt att få grav järnbrist (om det nu ej är kopplat till B 12) oftast får man rgav järnbrst som ogravid om man t ex blöder lite frekvent inombords.



Ta hand om dig!

Nina Josefin

Jag äter järntabletter varje gång jag har mens annars orkar jag INGENTING dagarna efter. Funkar hur bra som helst:)

Linda/SÖTSUR

Oj, B12 brist ska visst vara väldigt allvarligt. Man kan bli förvirrad och förlora verklighetsuppfattningen m m. Skönt att de upptäckta det. Hoppas att du snart mår bättre. Kram.