Nedräkningen har startat...Hjälp oss att Rädda Mammorna!

Det har varit så mycket idag.
Annars hade jag skrivit om det tidigare.
Men det är inte superenkelt att koncentrera sig med en dunderpigg/vrålhostig sexåring bredvid sig.
Han ÄR frisk nu va?

Vad jag ville komma till var att jag såg på Nyhetsmorgon på TV 4 i Söndags.
Någon annan som också såg det?
Det var en journalist (Christina Whaldén)och en fotograf (Malin Hoelstad)
som gemensamt på uppdrag av Röda Korset,gjort  boken
"Du kan glömma bort ditt eget barn".


Allt de upplevt på plats i det vackra men så lömska och krigsdrabbade Kongo,var horribelt att höra.
Jag vet inte om jag skulle klara av att läsa boken..

Även om vi här i lilla Sverige kan tänka att "Men de har det nog ganska hemskt därborta i Kongo..men vad har det med mig att göra".
Det KAN vara svårt att sätta sig in i en situation man inte upplevt. Håller med.
Men, man kan iallafall FÖRSÖKA.

Jag tycker att det är fruktansvärt egoistiskt av oss att tänka : "Det gäller dom där andra,inte oss".
Dessa kvinnor är inte svagare eller mindre "kämpar" än oss, de har bara INGA VAL.
De är levende måltavlor i krig.

De smittas dagligen av HIV vid våldtäkt och tvingas föda fiendens barn.
De blir förskjutna av sina släktingar och kränkta i tredubbel bemärkelse.
Journalisten som gjort alla intervjuer på plats där nere berättade om en mamma som sett sina tre döttrar våldtas och mördas,mitt framför hennes ögon. Den yngsta flickan var bara 5 år.
Soldaterna använder detta hemska sexuella våld, för att visa MAKT.
En 60-årig kvinna hade våltagits framför sin man och sedan mördades mannen framför hennes ögon.
Namnet på boken " Du kan glömma bort ditt eget barn också", syftar på en mamma som lyckats fly med sitt ena barn till Sverige.
Hennes lilla flicka är kvar i Kongo,själv, flickan är nu 5 år om hon lever.
Mamman hoppas att flickan är DÖD.
För oss låter det ju helt katastrofalt. Att man kan HOPPAS att ens eget barn är död.
Men det sexuella våldet är så fruktansvärt i Kongo så att om hon lever ...så är det hundra gånger jobbigare för mamman, att leva med det!

Det här är inget jag varken KAN eller VILL blunda för.
Visst är det enklare att sluta ögonen och tänka på något annat?
Men det förändrar inte situationen!
Med Röda Korset på plats där så MINSKAR dessa övergrepp BETYDLIGT!
Kvinnor som annars skulle få gå EN MÅNAD genom djungeln för sjukvård får hjälp att ta sig till sjukhus.
Barn som är föräldrarlösa och övergivna får vatten.
Röda Korset har träffat en bråkdel av alla kvinnor,mammor,barn och öden.
Nu är det vår skyldighet att se till att fler KAN FÅ HJÄLP! Det är iallafall den åsikten jag bär med mig.


(och nu är vi ca 500 bloggare i BLOGGUPPROPET!  Inte dåligt!)


Nu är det inte många dagar kvar av insamlingen!
Mitt mål vara ju att komma upp i 3000 kronor.
Det kanske kan bli svårt att nå målet.
Söndag närmar sig med stormsteg. 
Jag vill iallafall känna att jag gjort SÅ GOTT JAG KAN för att "Rädda Mammorna".
Jag ligger i för att försöka ordna fram fins priser till min STORA TÄVLING om vi klarar MÅLET!♥

Jag hoppas ni vill fortsätta hjälpa till!
DET ÄR SÅ VIKTIGT SÅ JAG INTE KAN SÄTTA ORD PÅ DET!
Dina 25 eller 50 kronor betyder jättemycket på sikt!

Tack!♥


Ni hittar min widget här i ett inlägg igen för er som inte ser den i marginalen:
8 kommentarer
Ellinor

Nu har jag skänkt en liten summa igen. Som student så förstår du säkert att varje slant är dyrbar, men alla kan vi undvara något. Jag hoppas att mitt bidrag ska hjälpa någon/några i alla fall.

Massor med kramar till dig

HannahSthlm

Ellinor: Tack söta!

Det är precis det jag menar...alla kan vi undvara något litet. På sikt är det ju det som kan göra skillnad,om vi alla hjälps åt:)



Tusen Tack till dig underbara Ellinor!



Kramar!



Milena

JA det är hemskt, min sambo kommer därifrån och vi skickar redan om vi får något över till hans familj som är kvar där borta! Jag skulle vilja göra mer men ekonomin tillåter inte! Ni kan ju söka på youtube på nångonting i stil med Congo war eller liknande så får ni se hur dom har det, en dokumentär kan oftast inte spegla den verkliga misären dom lever i men tänk er det ni ser gånger 10!

Tack för att ni skapar sånna här insamlingar och för att ni försöker bidra, vi kan alla göra mer tillsammans!

kram

HannahSthlm

Milena: Absolut! Alla kan vi göra mer tillsammans! Tack för din kommentar!

Tonårsmorsa

Vad duktig du är som kämpar på med insamlingen och vad mycket sköna slantar du samlat in till rädda mammorna!! Cred till dig, visst är det skönt att kunna hjälpa till?!! Kram! ♥

leopardia

Jag målade en tavla med titeln 'rädda mammorna' förut, efter att ha läst om kampanjen i din blogg...



HannahSthlm

Tonårsmorsa: Absolut! Och ju mer jag sätter mig in i kampanjen desstomer känner jag att varje krona är så himla meningsfull. Jag hoppas och tror vi kan iallafall..förändra..NÅGOT! Kramar!



Leopardia: Åhh..är det sant..vad fint gjort..eller vad man ska säga..:) Kramar till dig!

Nina

Åh ska se programmet på söndag tänkte jag o givetvis ska jag skänka en slant.



Ha en fin dag.