Photoshopade bilder? Hiss eller Diss?




En lite annorlunda HIss eller Diss här idag!

Det är inte meningen att ni ska hissa eller dissa just mina bilder ,utan FENOMENET generellt.

Vem som helst SER ju att den "fixade bilden" är finare ur ett skönhetsperspektiv.
Den är ju nästan helt perfekt!
Saken är den att vid tillfället NÄR bilden togs (klockan 2 på natten) var jag långt ifrån perfekt.

Jag var på bra humör men jag var trött,hade sminkat mig klockan 8 på morgonen,solbadat hela dagen,hade kajal och mascara UNDER ögonen och listan kan fortsätta i evigheter.
Ädå går det att "redigera bilden" ganska enkelt (tog ca 7 minuter) så det ser ut som jag har sminkat mig i ungefär fem timmar och levt på vitaminer,mineraler och rosenblad det senaste året.

Jag har precis fått den här redigeringsfunktionen till ett av mina program på datorn men jag kan inte annat än säga att jag KÄNNER MIG LURAD!
Inte av programmet. Det är super. Det är inte ens photoshop.Men jag känner mig lurad av alla bilder som lurat mig genom åren överallt!

Lite sent att komma på kanske men jag har ALDRIG i mitt liv redigerat en bild förr på mig innan igår!
När jag NU ser VILKEN skillad det gör så betyder det ju förmodligen att INGEN är perfekt?

Alla bilder vi ser i VISSA tidningar,magazine och på  en del bloggar..är redigerade.
Det får oss att vilja köpa produkter,känna oss grå och ofullkomliga själva och jämföra oss med ett ideal som inte ens existerar?

Jag kan tänka mig att redigera bilder på mig ,mina vänner eller barnen i framtiden med detta program om jag ser något UPPENBART FEL på en annars BRA BILD.

Men att HELT TOTALT redigera om kändisar och modeller för att ha dem i reportage,njea?

En bild som redigerats om i en dator har ALDRIG funnits och kommer aldrig att finnas,i verkliga livet.

Det är att LURAS.....tycker jag....men det är klart som sjutton att det säljer fler tidningar!

Vad säger du om photoshopade/redigerade bilder?
Hiss eller Diss?



Den här bilden ser huxflux gräslig ut när jag jämför med den "fixade"..aja..;)!
21 kommentarer
Kajsa@Mamma24

Nej den fixade ser gräslig ut jämfört med den riktiga!

barbie 12 år hammal- nej tack.

Riktiga du är vacker!

Puss & Kram :)

Att ha det gott

Jag håller med kajsa

Anna

Du är finast på den bilden som inte är fixad och vilken urgullig vovve...

Niklas Eriksson

Håller med övriga här, du är mycket vackrare på orginalbilden än på den Photoshopade varianten.



/Mvh Niklas

Lilla Fröken

Jag tycker att du är vackrast på den oredigerade bilden. Sedan vet man ju att redigerade bilder i bland annat tjejtidningar skapar sjuka ideal och krav på unga tjejer. Det är så upplyftande att se kvinnor med normal figur och med någon skrattrynka i ansiktet i tidningar. Tänk till exempel en kurvig kvinna som Marilyn Monroe. I dagens läge skulle hon inte bli känd för sin figur. Men på den tiden då hon slog igenom var kroppsidealet lite sundare.

Lene-Therese

Den riktiga är du fin på, den andra är du läskig på :P Ser ut som du ska ta eld eller något annat mystiskt ;P

Camilla

Nämen sötnos! Du är mycket finare på den riktiga bilden



Det enda jag nånsin gjort med bilder jag publicerat är att någon gång ljusa upp dem när de har blivit för mörka



Helt fel att fixa bilder tycker jag. Jag läser bloggar just för att slippa fenomenet, vill jag se perfekta bilder tittar jag i en tidning istället. Jag gillar vanliga människor på vanliga bilder



Kram

fia

håller med dom andra du är tiktigt fin på den ej fixade bilden och det är sant man bli lurad att tro att alla andra är så perfekta... det är ju så att det personliga som lyser om en när det inte är fixade bilder som gör dom bra tycker jag iallfall.

anna

jag tycker den rikriga bilden faktiskt är finare på dig!

Emma bloggar om kampen mot graviditet

Vad spännande, vilken grymt söt bild :)

Hoppas det är bra annars :)?

Wysteriia

Jag gillar inte över softade bilder :P

delinda

du är mkt snyggare oretuchad ;) en riktig skönhet gumsan! hoppas vi kan ses snart. kramar

Åsa

Nä, naturellt är allt finare! Finns ju inget värre än fjortisbloggarnas fixade bilder... hahaha, men det roliga är ju att de får hundratals frågor om hur de sminkar sig, vilken foundaiton de använder osv när det ser förjäkligt ut!!



Kör du naturellt!

Lotta

Diss alla gånger. Skapar bara en felvriden kroppsbild som kan vara svår att uppfatta, framför allt om man är ung.

Ivana

De flesta gånger är fixade bilder omänskligt perfekta, som att stirra på en docka som inte lever. Självklart är de äkta betydligt bättre då. Å andra sidan klagar jag inte om man fixar upp sina bilder lite, tar bort ett hårstrå eller nåt :)

Ellinor

Det där med ps har aldrig varit min grej (har aldrig haft tillfälle att lära mig). Visst är det en rolig grej att kunna sitta hemma själv och göra, men i syftet att sprida bilden av det naturliga när man vet att det är redigerat, känns lite fel.

Kram

Anonym

Jajjamen, hund passar kanon. Jag SKA ha en snart. Börjar få vovve-abstinens!

Ellinor

Jajjamen, hund passar kanon. Jag SKA ha en snart. Börjar få vovve-abstinens!

Sassy

Åh, jag gillar den oredigerade bilden mycket mer, du är så söt och jag gillar dig mer med kladdigt smink än som vaxdocka! Det enda jag gör med mina bilder på bloggen är att fixa till ljuset, bara så att kläderna ska synas bättre. Perfektion är tråkigt - verkligheten är roligare!



kram

Zandra

Men den riktiga är ju en miljon gånger finare ju :) Söt vovve också.

Mrsmodesty



Jag tycker det är så fult med superredigerade bilder. Var en gång inne på den av någotn outgrundlig orsak så populära "Kissies" blogg och hon var ju totalredigerad. Jag har inget emot att man tar bort en plita eller två, men att sudda ut ansiktsdragen så man ser vaxartad ut anser jag är patetiskt.



Du ser ut som en liten flicka a vax på den fixade bilden, inet alls fint.