Hannah kikar på...

(Just nu,  Samhällsprogram UR.Tortyr. Avsnitt 4 av 4. SVT1)

Upprättelse.
Allt fler av världens tortyroffer kräver att torterarna själva straffas.
Hittills har det bara skett undantagsvis. Reportage från Sydafrika och intervjuer med bland andra Desmond Tutu, Sydafrika, FN:s tortyrexpert Manfred Nowak och Nobelfredspristagaren Adolofo Perez Esquivel, Argentina.
Även 08/12 i SVT1.

För att KUNNA gå vidare och för att ev. KUNNA förlåta ÄR upprättelse viktigt!
Eller ska man kanske bara dra ett sträck över det förflutna ,le,ta ett nytt andetag och börja på ett oskrivet blad?
Jag tycker upprättelse och förlåtelse för ett långvarigt och hållbart "klimat" är precis lika viktigt som rättigheten att andas.
Dock borde inte barn ställas inför brottsnämd. Fy!
 Det som göms i snö kommer upp i tö...

Ta ansvar!

Vad tycker du? ♥


4 kommentarer
Ellinor

Självklart förtjänar alla upprättelse, men att få detta genom hämnd eller att straffa dem som gjort dem illa tror inte jag är lösningen på problemet. Principen "ett öga för ett öga" känns ganska förlegad.



Kram

HannahSthlm

Ellinor:



Upprättselse är jätteviktigt för att en person ska kunna gå vidare.

Sedan förespråkar såklart inte JAG straff på någon våldsam nivå. För NÅGON!

Jag är helt mot våld! Alltid!



Jag vill INTE se mer blod, skadade, ha fler krig eller NÅGON mer som dör. Hög eller låg..black or white..alla har samma rätt att LEVA!



MEN om man medvetet gör något som får stora konsekvenser för flera flera flera människor så måste man erkänna att man gjort fel!

Något fel iaf!Erkänna något. Inte bara vara tyst.



De som blivit drabbade av fel som gjorts måste få en CHANS att se ljust på livet igen ,en chans till ekonomisk kompensation.

Den som medvetet satt dessa oskyldiga personer i en knepig och jobbig sits bör kanske inte få ta lika ofattande beslut i framtiden?!

Det kan isf kanske orsaka liknande misstag igen? Den person som har ansvar ska faktiskt se till ALLA den personen har ansvar för.

Det är ju DET ansvar ÄR!!



Om du tex.är döv,blind,sjuk,omyndig,liten bebis eller bara lite stressad ska du inte staffas dubbelt för att du "råkade vara i underläge" från start.

Det är min åsikt. Så tycker jag.

Andra har kanske andra åsikter. Det får de gärna ha.Men det här är MIN ärliga åsikt!



Sätt de som gör sig skyldiga till RIKTIGA BROTT i fängelse ist för dem som har visioner,skrivit en bok eller är journalister!!

Brottslingar som torterar,mördar,förföljer...de som är farliga för "oss vanliga".

Ska dessa personer få gå ute "och andas frisk luft" men inte vi som bara vill.. typ..vara snälla??

Vi/dem som vill se en bättre framtid för nästa generation?Ska vi behöva gömma oss? Confused!



Jag vill absolut inte ha "öga för ett öga".

Jag vill ha en fin(are) framtid bara! :)

Jag struntar i straff bara ingen MER oskyldig blir skadad ELLER tvingas skämmas för något som den INTE har gjort!

VARFÖR ska någon snäll förälder (eller annan tänkande sak) bli avskedad och arbetslös och få sälja sitt hus...bara för att den personen inte tycker som man "bör tycka" på just "sitt företag"?

Varför ska mentalt friska personer spärras in och ta upp platser från "riktigt sjuka" pga. åsikter?

Det finns ju faktiskt verkligt mentalsjuka människor som inte får vård alls.Lägg in dem ist!

Ta ansvar!



Jag vill bara att alla som är värda upprättelse ska få det! My dream! I wish...



Kramar fina du.

Ellinor

Jag vill bara att du ska veta Hannah att jag verkligen kommit att uppskatta dessa texter du skrivit på sistone. Självklart gillar jag allting du skriver, men det du tar upp är ofta tabubelagda samhällsfrågor som vi helst glömmer bort eller låtsas som om vi inte känns vid, vilket är fel. Precis som du säger är det oskyldiga människor som drabbas pga. att en eller flera personer inte klarar av att hantera den makt och det förtroende de fått av just dessa personer. Det är ett skevt samhälle vi idag lever i, men om allt fler strävar efter en mer rättvis och jämlik dröm så tror jag faktiskt att vi en dag kommer att komma dit!



Massor med kramar

"Anonym".. :)

Så du menar att du aldrig satt dig själv och din egna egoistiska vilja främst,oavsett om det skadar människor i din närhet?