Hur står det till med självkänslan?


SnapShot på söta Emma Igelström i pressrummet.

Idag var jag på en trevlig och intressant presslunch på Lava,Kulturhuset.




Micael Bindefeld anordnade tillställningen och Dove presenterade en ny undersökning om nordiska kvinnors självkänsla.
Reultaten är alarmerande,svenska kvinnor får allt sämre självbild!

Unga tjejer tror de skulle ha högre självkänsla om de var smalare och sötare!
De senaste åren har media spelat en stor roll när det gäller att skapa utseendefixering och ensidiga skönhetsideal!

Dove har startat ett konkret arbete för att motverka skönhetsstressen hos unga tjejer genom bla. Dove's fond för självkänsla .
I Sverige samarbetar fonden med ABK ( Riksföreningen mot ätstörningar Anorexi/bulemikontakt).

Dove's fond för självkänsla ska stödja utbildningsprogram för att lyfta fram en mer positiv självbild hos ungdomar.
Under kampanjperioden i höst, 22 September-22 oktober kommer Dove Sverige att skänka 50 öre av varje såld Doveprodukt till Riksföreningen mot ätstörningar Anorexi/bulemikontakt.

Söta och duktiga Emma Igelström var där och berättade om de år hon kämpat med ätstörningar.
I nio år höll hon det "hemligt" och lyckades ta 36 guld-medaljer i simning.
Som 24-åring orkade hon inte prestera och vara på topp längre utan "ville bara vara Emma" och lade karriären på hyllan.
I boken "Min kamp mot Bulimin" berättar hon hela sin historia.



Vi fick boken och jag lovar recensera den när jag läst den.
Fick även med en knapp från Dove där det står "Du är underbar!   "

Kanske något man borde bära varje dag? ;)
18 kommentarer
cassie

allt bra? :)

Nina

Vill läsa boken! Fin knapp =)



Kram.

fia

det va ett bra att ta tag i den delen , me problem , självkännsla är inget som växer på träd det är tufft för många .

Fru Frost

Vilket intressant liv du verkar ha... =0)

Jenny W

Jag tycker att det är en jättebra kampanj. Känner definitivt av skönhetsstressen och har haft ätstörningar tidigare. Det är läskigt att se att skönhetsstressen går längre och längre ned i åldrarna, och varje försök att motverka detta är bra! /Jenny

HannahSthlm

Cassie: Ja Tack:)



Nina: Ja jag tror boken är väldigt bra:)!



fia: Nej..självkänslan måste man jobba med,dagligen,absolut inget som växer på träd..tyvärr.



Fru Frost: Hi hi..tycker du? ;)



Jenny W: Ja det tycker absolut jag med! Jag har ju också haft anorexia och brinner verkligen för att det uppmärksammas mer och mer vilket problem det är i vårt samhälle idag! Kampanjen är absolut ett steg i rätt riktning!



Ellinor

svar: haha det trodde jag med, men astrid lindgren ljög nog där. Det är ju helt uppenbart

HannahSthlm

Ellinor: Hi hi..måste vara så..absolut;)!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

ja bär den ty du är sannerligen underbar!

Sofie

Emma Igelström kommer jag ihåg :O

Erika

Intressant!

Ser fram emot recensionen på boken och den där knappen kan man ju sätta på tex väskan eller jackan så att man har den med sig varje dag =)

SANIBO

menduu, nice! =D

Petra

Jag vill också ha en sån knapp!

Karin

haha ja den tycker jag man ska ha varje dag:)

Katarina

gillar verkligen knappen!!!

delinda

ja den knappen ska alltid bäras =) hoppas allt bra! kram

josephine

så lite så :)

Simmare

Jag är själv simmare och har läst boken många gånger. Jag vill inte berätta för mycket men den är otroligt gripande. Jag som själv simmar på hög nivå (Ungdomslandslaget) känner igen mig väldigt tydligt i den pressen vi har på oss som Emma beskriver. Det spelar ingen roll hur gammal du är, är du bra så har du en sjuk press på dig. Jag själv är 12 år och många tycker det är fel att när man fortfarande är barn att behöva ha den ständiga press på sig. Innan jag läste boken så kunde man verkligen må dåligt av vissa delar inom simningen, men efteråt har jag lärt mig att jag inte vill att det ska sluta på samma sätt för mig som för Emma. Jag tycker att även om man inte tränar jus simning, utan alla sporter, så ska man läsa boken eftersom jag vet att det inte bara är vi simmare som har höga förväntningar på oss! (Se bara hur det gick på OS, man kan inte alltid vara bäst även om man har kapacitet för det)

// Simmare, LASS (Linköpings allmänna simsällskap)