LIV vs DÖD

Såg ni programmet  Drevet som gick ikväll ?
Det handlade bla. om en tjej som överlevt sin anorexia och om en tej som inte gjort det...
Hon som dog vägde 25 kilo och avled  av att hjärtat stannande i sömnen pga. kraftig undervikt..hon vägde då 25 kg.
Programmet handlade även om sjukvården kring anorexi patienter och när det egentligen är bofogat att tvångsvårda någon....??!
Hon som överlevt var fly förbannad på de som tvångsvårdade henne dygnet runt när hon mådde som sämst och vägde som minst, som såg till atr hon fick i sig varenda kalori för att inte dö...Idag var hon tacksam över den vården..annars hade hon förmodligen inte levt.
Hon som överlevt skulle lika gärna ha kunnat varit jag...eller hon som dog...
Anorexia är en fruktansvärd sjukdom som verkligen på allvar tar liv  .

Efter att ha sett detta program ikväll känner jag mer än någonsin att det är befogat att fortsätta med dagboken   här, den från tiden när jag var inlagd på sjukhus.
Den kanske är privat men den speglar en helt annan del av mig som  i stort sett inte finns mer...men avtrycken av den delen kommer alltid existera.
För mig är det ett avslutat kapitel men för många andra har det just börjat.....
Se till att få hjälp i tid....
Du kan tappa ditt hår, tappa dina tänder, få bestående men på hjärtat, bli steril, få förtvinade muskler och..faktiskt dö!
Även om du är döende är det inte alls säkert att du får rätt vård...
Låt det inte gå så långt!

Dagboken fortsätter imorgon..Gonatt!/Hannah♥
7 kommentarer
sofiemadelene

Jag tycker att du ska fortsätta med dagboken. Det är både viktigt och väldigt intressant! Kram

Johanna

Gå med i min utmaning och ta kort på dina tre favorit halsband som betyder lite mera en alla andra. Gå gärna in på min blogg för att kolla.
Kram kram & Ha en bra dag!

Sandra

det är så hemskt. jag känner själv en tjej som hade anorexia och nu har hon bulemi. det är så hemskt :(

jen

Det är så fruktansvärt starkt och bra av dig att ta upp det där.. att du delar med dig. Tro det eller ej. Du hjälper. Hoppas du får en underbar dag! KRAM KRAM

Fröken Isaksonen

Såg också det programmet. Otäckt!

Det är ju jättefint av dig att du vill ge med dig av dig själv genom att publicera din dagbok.

Kram

hannahsthlm

sofiemadeleine: Ja...jag tvekade lite..men jag kommer fortsätta! :) Kram


Johanna: ska göra det ifal jag får tid över! Kram

sandra: usch..jaa..det är vanligt att det blir så..Bulimi är fruktansvärt men det är nog "lättare" att bli frisk när man väl fått det än när man är nere i anorexia träsket..trots allt..även om det fortfarande är ett helvette! jag hopps på det BÄSTA för din vän! kram

jen: Tack :) vad skönt att höra! Kram

Fröken Isakson: Jaa..usch..programmet var fruktansvärt men speglar tyvärr verkligeheten=(

vad bra att du uppskattar dagboken!
Kram!

Anonym

jag jobbar faktiskt delvis med det där. tvångsvård är ingen trivialitet faktiskt, man ska uppfylla vissa kriterier. jag vill inte kommentera fallet som presenteras i tv4 då jag vet hur tv kan vinkla....

har själv haft ett släng av det hela för ett decennium sen. det är över nu, men jag vet hur tufft det var mitt i det hela, särskilt när man är speedad och kickad av att vara smal. Närmast euforisk. Jag tror att det handlar om att man ska gradvis hitta saker att fylla sitt liv med, för sjukdomen tar 100% av ens vakna tid. När jag väl började göra annat jag var nöjd med började det ebba ur....men usch, det är allt annat än enkelt med behandling. de är ju mästare på att manipulera, trixa och snacka bort en.